Ildikó 2011 óta tart önvédelmi órákat. A gyerekek fizikai felkészítésén kívül nagy hangsúlyt fektet a mentális felkészítésre is!
Miért lehet hasznos már kisgyermek korban elkezdeni az önvédelmi oktatást? Hány évesek a legkisebb tanítványaid?
Az önvédelem nem ott kezdődik, amikor valaki már meg tudja magát fizikailag védeni – hanem sokkal korábban, amikor először megtanulja kimondani, hogy „nem kérem”, „ez nekem nem jó”, "nem akarom" vagy „állj meg”.
Ezért is tartom rendkívül hasznosnak, hogy az önvédelmi alapokat már kisgyermekkorban, akár már bölcsödés, óvodás korban elkezdjük tanítani. A legkisebb tanítványaim 2 évesek, és náluk a hangsúly természetesen nem a klasszikus önvédelmi technikák elsajátításán van, hanem azon, hogy felismerjék a saját érzéseiket, tudják megkülönböztetni a jó és rossz érintéseket, bátran ki tudják fejezni a határaikat és ha szükséges, egyszerű mozdulatokkal meg tudják védeni magukat szóban és fizikálisan is.
Miben különbözik a kisgyerekek önvédelmi képzése a felnőttekétől?
A gyerekeknél önbizalmat, testtudatot, határozott kommunikációt, helyzetfelismerést és egyszerű, könnyen elsajátítható és a gyakorlatban biztonságosan alkalmazható mozdulatokat, kezdetleges technikákat tanítok. Az órák játékosak, sok mozgással, szerepjátékkal, mesékkel és egyszerű helyzetgyakorlatokkal telnek el. Míg a felnőtteknél sokszor az erőnlétre és a fizikai technikák pontos végrehajtására helyezem a hangsúlyt, addig a gyerekeknél elsősorban az érzelmi biztonság kialakítása, a saját testhez való viszony megerősítése és a szóbeli önvédelem kerül előtérbe. Ez a korosztály még a játék nyelvén tanul, így ehhez a szemlélethez igazítom a módszereimet.
Milyen készségeket tanulnak meg a gyerekek az órákon, amik a hétköznapi életben is segítenek nekik?
Az órákon a gyerekek megtanulják, hogyan fejezzék ki, ha valami kellemetlen számukra, hogyan kérjenek segítséget, ha bajba kerülnek, és hogyan ismerjék fel azokat a helyzeteket, amikor valaki átlépi a határaikat – legyen szó másik gyerekről, ismeretlen felnőttről vagy akár egy közeli hozzátartozóról. Emellett fejlődik a testtudatuk, az önbizalmuk, az együttműködési készségük és az érzelemkifejezésük is. Ezek a készségek nemcsak veszélyhelyzetekben, hanem a mindennapi közösségi életben, az óvodában, iskolában, játszótéren is nagy segítséget jelentenek számukra.
A foglalkozások során a gyerekek olyan játékos feladatokat hajtanak végre, amelyek célzottan fejlesztik a koncentrációjukat, az egyensúlyérzéküket, a térérzékelésüket, a reakcióidejüket és a finommotorikájukat is. A mozgásos gyakorlatok és szerepjátékok egyszerre szórakoztatók és fejlesztők – minden elemük azt a célt szolgálja, hogy a gyermek magabiztosabban, tudatosabban és összeszedettebben mozogjon a világban, miközben belül is erősödik.
Mi történik, ha a gyerek félénk vagy visszahúzódó? Nekik is ajánlod a részvételt?
Mindenképpen. Sőt, gyakran épp a félénkebb, zárkózottabb gyerekek azok, akik a legtöbbet profitálnak az önvédelmi foglalkozásokból. Az órákon nincs nyomás, nincs „teljesítménykényszer” – biztonságos, elfogadó légkörben dolgozunk, ahol mindenki a saját tempójában nyílhat meg. Tapasztalatom szerint már néhány alkalom után megjelenik a nyitottság, a szemkontaktus, a bátrabb fellépés. A legkisebbek óráira a szülők is beállhatnak, óra közben kiülhetnek pihenni a szülő ölébe. A cél a mozgás szeretetének elsajátítása, a biztonságérzet kialakítása.
Szülőként mire számíthatunk az első néhány alkalom után? Változik a gyerek viselkedése otthon vagy az óvodában/iskolában?
Igen, és sok esetben ez nagyon is látványos! A gyerekek bátrabban kiállnak magukért, pontosabban fogalmazzák meg az érzéseiket, és sokszor szembetűnő, hogy már nem hagyják annyira magukat bántani vagy félretolni egy-egy közösségi helyzetben. Gyakori, hogy a szülők arról számolnak be, hogy a gyerekük otthon is használja a tanult „varázsmondatokat”. Ezek egyszerű mondatok, de belülről építik fel a gyereket. A pozitív változások nemcsak az önérvényesítésben, hanem az önbizalomban és a nyitottságban is megjelennek.
Adtok-e tanácsot a szülőknek, hogy hogyan erősíthetik otthon a gyerekben az órán tanultakat?
Igen, ez kiemelten fontos számunkra. Rendszeresen adunk visszajelzést a szülőknek, és segítünk abban, hogy otthon is folytatni tudják a gyerekekkel megkezdett munkát – játékos, élményszerű módon. Ehhez kifejezetten gyermekek számára készített oktatóanyagainkat is ajánljuk, mint például a „Kalandos – Zűrös hétköznapok” című mesekönyvünket, amely valódi, mindennapi helyzeteken keresztül mutatja meg, hogyan ismerhető fel egy-egy olyan helyzet, amikor a kicsiknek bizony meg kell védeniük magukat és az énhatáraikat.
Amennyiben szeretnéd Te is gyermekeddel közelebbről megismertetni a témát, Ildikó újonnan megjelent könyve tökéletes választás lehet. Itt tudod beszerezni:
https://onvedelemoktatas.hu/webshop/mesekonyv-onvedelem-gyerekeknek/
Fotók: Kovács Ildikó
https://www.onvedelemgyerekeknek.hu/