A coaching egy segítő beszélgetés, amely a kliens és a coach között zajlik, szóbeli vagy írásbeli megállapodás mentén dolgoznak mindketten, a várt eredmény eléréséig.
A coaching egy folyamat. A coach és a kliens, már az első vagy második konzultáción kitűzi a kliens célját, azt, hogy pontosan mit szeretne elérni, hová szeretne a coaching folyamat végén eljutni. Fontos kihangsúlyozni, hogy a coaching nem pszichológiai tanácsadás, nem pszichoterápia és nem helyettesíti az orvosi kezelést!
Manapság egyre nagyobb igény van a coach jelenlététre, ugyanis akadhatnak az életünkben bármikor olyan helyzetek, amelyeket csak segítséggel tudunk megoldani. Ilyen elakadások lehetnek például, ha munkahelyet szeretnénk váltani, de nem tudjuk merre induljunk el. Vagy az anyaszerepből újra átlépünk az alkalmazotti létbe. Esetleg önbizalomhiánnyal küzdünk és emiatt nem merjük felvállalni önmagunkat. Ilyen, és ehhez hasonló dilemmák esetén egy jó coach segítségével rengeteg ajtó kinyitható, olyan falakat "bonthatunk le" amelyek jelenléte már csak zavart okozott életünkben. Összességében nagyon nagy szükség lett manapság a coachok segítségére, ugyanis számtalan olyan elakadás történhet, amikor még eszünkbe sem jut pszichológus segítségét kérni, ám egyedül nem biztos, hogy objektíven rálátunk az adott szituációra, ezáltal nem kerülünk közelebb a megoldásainkhoz.
Ahogy a felnőtteknek, úgy a gyermekeknek is megvannak a maguk problémái, akár az óvodában, az iskolában, esetleg a szociális kapcsolathálójukban. Kíváncsiak voltunk, hogy zajlik egy coaching folyamat a gyermekeknél, ezért Hegedűs Orsolya szülő-gyermek coach segítségét kértük, hogy kellő információval tudjuk ellátni azokat a szülőket, akik már hallottak a coachingról, de nem tudják pontosan, hogy miben nyújthat segítséget gyermekük számára.
A gyakorlatban, hogy kell elképzelni egy coaching folyamatot a gyerekekkel? Hogy épül fel a beszélgetés? A szülő is jelen van a találkozókon?
Minden esetben szülővel kezdem a folyamatot. A saját folyamatomról írok, ami nálam úgy néz ki, hogy mielőtt igent mondanánk az adott klienssel a közös munkára, van egy úgynevezett első interjú/konzultáció. (Hívhatjuk 0. körnek.) Ez lehet online vagy személyes is (a későbbiekben, főleg amikor kisgyermekkel dolgozom, a személyes kapcsolódást preferálom) és maximum 60 percet vesz igénybe.
Ez az alkalom ingyenes, így tartom korrektnek, hiszen nem biztos, hogy egy az irány, azonos a szemlélet, amit képviselünk és tudom, milyen sokszor dominál a bizonytalanság, a kétely, a szorongató érzés a másik fél részéről, hogy vajon jó helyre jön, vajon lesz-e bizalmi légkör, vajon mit mondjon, vajon mit gondol róla a segítő szakember, stb. és mivel szívügyem a családok támogatása, az a célom, hogy minél többen eljussanak hozzám és szélesebb körben tudjam támogatni Őket. Amikor megvan a 0.kör és úgy döntünk, belevágunk a terápiás folyamatba, utána az 1. alkalom még mindenképpen anyával/apával zajlik. A legelső konzultáció inkább felmérő jellegű, így fontos, hogy legyen egy teljes alkalom a hozott rendeznivaló kibontására.
60 perces és 90 perces alkalmak vannak nálam, általában a 90 perceset szokták választani a klienseim, én magam is a dinamikában hiszek. Mindig egyéni, hogy mikor vonjuk be a kisgyermeket, nyilván függ életkortól, személyiségtől, a hozott rendeznivalón és elég sokszor tapasztalom azt is, hogy ahogyan elindul a közös munka az egyik szülővel (ritka, hogy mindketten jelen vannak), úgy oldódnak a dolgok és van, hogy el sem jut hozzám a gyermek. Ahogyan a szülő figyelmet, egyéni bánásmódot, mankót és eszközöket kap, úgy ez az egész családra kihatással lesz és szerencsére mindig pozitív értelemben! Kisebb gyermekek esetén (5 éves korig) előfordul, hogy az édesanya is jelen van a foglalkozáson, de gyakori, hogy feszélyezve érzi magát mindkét fél, így azt kell mondjam, hatékonyabb szokott lenni, ha a kisgyermekkel kettesben vagyunk – bemelegedés után természetesen. Sok évet töltöttem bölcsiben és oviban, tudom, milyen könnyen traumatizálódik egy pici gyerek, ha nem megfelelő a leválás, a búcsú, a bizalmi légkör, így erre extrán figyelek.
Melyek lehetnek azok az élethelyzetek gyermekkorban, amikor a szülő jó döntést hoz, ha felkeres egy coach-ot?
Amiben tudok segíteni, ha a kisgyermek/kamasz: szorong, önbizalomhiányos, fél, nyugtalan, magatartászavaros, beilleszkedési problémák esetén, kommunikációs nehézségei vannak, továbbá indulatkezelési problémák, tanulási zavarok esetén. Kamaszoknál gyakori a sportban való elakadás, gondolok itt teljesítmény-blokkra, lámpalázra, de több kamaszom is van, aki identitásválságban érzi magát.
Hány éves kortól ajánlott a pozitív pszichológia eszközeivel dolgozni? Akár óvodás korú gyermekeink részére is kérhetjük a coach segítségét?
Nagy hangsúlyt fektetek a prevencióra, de már meglévő elakadásban is hatékonyan tudom segíteni a hozzám fordulókat. 2 éves kortól 21 éves korig segítem a kisgyermekeket és a fiatal felnőtteket, az ifjúsági korosztályt. Minden korosztály más, mind kapcsolódást, mind problémakört tekintve, de hála az égnek széles a paletta, tudok mihez nyúlni.
Tudom, hogy ez sokszor függ az adott elakadástól, de körülbelül hány alkalmas beszélgetésre készüljön a szülő és a gyermek?
Igen, nagyban függ az elakadástól, de alapvetően nem vagyok híve a hosszan tartó terápiának. Szeretem a dinamikus, progresszív folyamatot, természetesen figyelembe véve a másik fél tempóját is. Egy adott terület rendezése általában 3-5 alkalmat szokott jelenteni, ha azt érzem, hogy nem tudok adekvát segítséget nyújtani vagy Isten ne adja, regresszió lépne fel, ezt rögtön jelzem.
A probléma feltárására többféle módszer is létezik. Hogy kapcsolódsz a gyerekekhez a foglalkozásokon? Milyen pszichológiai eszközökkel dolgozol?
Hagyományos és alternatív pszichológiai eszközökkel dolgozom. Alap végzettségemet tekintve pedagógus vagyok, emellett nagy hangsúlyt fektettem tanulmányaim során a gyermeklélektanra, a fejlődéslélektanra, sok jót tanultam, de megtapasztaltam, hogy a hagyományos pedagógia és pszichológia önmagában kevés/lassú és nagyon keretez. Szívügyem segíteni azoknak a gyerekeknek és kamaszoknak is, akik kirekesztődnek, akik mások, akik különlegesek, akik szoronganak, akik nehezen tudnak beilleszkedni és azt gondolom, ehhez többféle módszertant is érdemes integrálni. Több képzésen részt vettem, mint coach és mint terapeuta, végeztem, mint szellemgyógyász, mert legtöbbször nem a jelenben van a probléma, hanem a múltban, a transzgenerációs vonal sokkal jobban számít, mint azt hinnénk és mindent összevetve a megoldásközpontú coachingban hiszek, ezt igyekszem legjobb tudásom szerint képviselni és átadni a bizalmukba avató klienseknek. Gyerekekkel tematikus meséken, játékon keresztül kapcsolódom leginkább, kamaszokkal önismereti játékokon, beszélgetéseken keresztül.
Milyen pozitív változásokat vehetünk észre gyermekünkön a több alkalmas coaching folyamat után?
Erről azt gondolom, hogy nehéz úgy nyilatkozni, hogy az ne tűnjön hazabeszélésnek és kellően hiteles legyen, így mondanám, hogy aki nem hiszi, járjon utána… 😊 de mint írtam fentebb is, már amikor a szülővel elindul a folyamat, észlelhető a változás, egyrészt mert a gyerekek és az anyák egy rendszerben vannak, szimbiózisban, másrészt tényleg olyan eszközöket adok a kezükbe, amivel már aznap elindulhat a változás. Volt több kisgyermek, aki a szorongást, az éjszakai bepisilést hagyta el, aki érzelmileg stabilizálódott, akinek a szociális készségei fejlődtek, magatartási zavarok enyhültek, volt, akinek a teljesítménye javult, legyen ez tanulás vagy verseny (van kamaszom, aki országos bajnokságot nyert), aki a válást, költözést tudta könnyebben áthidalni, sorolhatnám. Hálás vagyok, hogy egyediségükkel, természetességükkel tanítanak engem, hogy bíznak bennem és vágynak a velem töltött időre, sokat jelent ez nekem is!
Milyen tünetek fennállása esetén keressen a szülő coach helyett pszichológust?
Többen jöttek hozzám pszichológustól, vannak, akik papírokkal, anamnézissel, kóddal érkeznek, de számomra ezek „csupán” címkék, bélyegek. Engem minden esetben a gyermek, az egyén érdekel és az, hogy velem és általam mit tud kibontakoztatni, felülírni. Nincs olyan tünet, amire ez idáig azt mondtam volna, hogy ez a kompetenciámon túlmegy, pedig erre nagyon figyelek! A pszichiátriai kezelést igénylő esetek természetesen nem tartoznak hozzám.