betöltés folyamatban...

Az online fejlesztés előnyei és hátrányai

Magyarországon is egyre elterjedtebbé válnak az online fejlesztések és tanácsadások.  A következő cikkben Lukács-Tóth Boglárka a Fejlődjünk együtt! alapítója, Egyesült Államokban élő, online terápiákat tartó gyógypedagógus- logopédusként mesél személyes és szakmai tapasztalatairól a témával kapcsolatban.

Régi új dolog

A nyugati országokban az online fejlesztés és tanítás már több, mint 15 éve teret hódított. Az Egyesült Államokban a földrajzi adottságok és az internet térhódítása igényelte ezt a fajta rendszert, hiszen akkora távolságok vannak, hogy sok esetben órákat kellene utaznunk ahhoz, hogy eljuthassunk az oktatási intézménybe, a szükséges terápiákra és egyéb helyekre. Ez nyilván logisztikailag kivitelezhetetlen, főként a kisgyerekes családok számára. Napjainkban már nem csak online iskolák és tanítás működik. Az USA-ban szinte minden ügyet el lehet intézni az online térben. A “telehealth” (online gyógyítás) és a “teletherapy” (online terápia) teljesen elfogadott, hatékonyságuk nem megkérdőjelezett, sokak által alkalmazott módszer. Online meditálok és online “járok” posztgraduális képzésre, szupervízióra és edzésre is és online dolgozok. Még az orvosaimmal is egy jól működő applikáción keresztül tartom a kapcsolatot. Természetesen van olyan szituáció, amikor az orvos úgy ítéli meg, hogy elégedhetetlen a személyes vizsgálat. Itt lép életbe ennek a fajta együttműködésnek a lefontosabb része: fontos, hogy a szakember előre meg tudja fogalmazni és ismertetni a kompetenciahatárokat. Hiszen nem minden tud működni a fizikai jelenlét hiányában. Valamint a sok online jelenlét mellett elengedhetetlen a természetben, friss levegőn töltött idő és a személyes kapcsolatok ápolása. Ebben nehéz, de fontos megtalálni az egyensúlyt a mentális és fizikai egészség megőrzése érdekében.

Magyarországon ezt a fajta együttműködést, tanítást és gyógyítást a pandémia ideje alatt szintén a szükség szülte. Szakemberként és szülőként is megtapasztalhattuk ennek az előnyét és hátrányát. A legnehezebb része talán az volt, hogy hazánk nem egészen volt erre felkészülve sem a rendszer sem az életmód szempontjából, abban az adott pillanatban. Hiszen az efféle együttműködéshez egészen más fajta rendszer, eszközök, programok és kapcsolattartás szükséges.

Gondoljunk csak bele abba, hogy mekkora jelentősége lenne az online együttműködéseknek Magyarországon is, különösképpen a vidéki városokban. Hiszen még mindig sok olyan terület van, ahol ellátatlanul maradnak a kliensek a szakemberhiány vagy a nagyvárosok távolsága miatt. Ha a technikai adottságok megvolnának, az online elérés nagyban elősegítené ennek a problémának a kiküszöbölését. Azonban talán erre még várnunk kell néhány évet.

Az online tér az én munkámban is nagy elérhetőséget ad, hiszen külföldön élő magyar családokkal foglalkozok. Olyan családokkal, akik magyar nyelvű szakembert, magyar nyelvű terápiákat keresnek, amelyeket helyi keretek között nem, vagy csak nagyon nehezen tudnának elérni. Azonban kétség nem fér hozzá, az efféle együttműködésnek megvannak a maga speciális paraméterei.

Az alábbi pontokban összegyűjtöttem az online együttműködés általam tapasztalt - és klienseimmel előre ismertetett- előnyeit és korlátait. Ez a szempontsor a holnapomon is megtalálható: https://fejlodjunkegyuttonline.hu/onlinefejlesztestudnivalok/

Online fejlesztés előnyei:

  • Kényelmes: a kliens az otthoni, biztonságot adó környezetében fejlődhet.
  • Takarékos: nem kell utazási és várakozási idővel, útiköltséggel számolni.
  • Modern: segíthet az okoseszközök rendeltetésszerű használatának megtanulásában.
  • Helyfüggetlen: a távolság, a lokáció és sok esetben még az időeltolódás sem szab határokat.

Online fejlesztés korlátai:

  • Egyénfüggő: nem mindenki preferálja a személyes jelenlét hiányát, nem mindenkit lehet motiválni és a figyelmét felkelteni a kamerán keresztül.
  • Korosztály: tapasztalataim szerint az online órák 5 éves kor felett a működnek a leghatékonyabban. 5 éves kor alatti gyerekek online fejlesztése szülőkonzultáció keretében, vagy a szülő aktív jelenlétével és segítésével megvalósítható.
  • Szülő szerepe: gyermekek estében a szülő(k)nek fontos támogató szerepben kell jelen lennie az eszközök biztosítása, beállítása és kezelése érdekében.
  • Fizikai kontakt hiánya: nem tudjuk megfogni, megtapintani a klienst. Ez logopédiai és orvosi szempontból is okozhat nehézséget. A szakember feladata és felelőssége a kompetenciahatárok meghatározása.
  • Technikai paraméterek: nem mindenki rendelkezik jó kép és hangminőségű okos eszközzel és megfelelő sebességű szélessávú internettel

Online fejlesztéshez szükséges eszközök:

  • Laptop/ számítógép: az online együttműködés alap eszköze.
  • Stabil internet kapcsolat: az akadozó internet kapcsolat zavarja a kommunikáció gördülékenységét.
  • Kamera, mikrofon és annak helyes beállítása: logopédiai terápiákon az arcnak kitűnően kell látszania, a hangnak teljesen tisztának és jóminőségűnek kell lennie.
  • Szék: sok terápia alapfeltétele a stabil ülőhelyzet (egyenes hát, térdek 90 fokos szögben, talpak a talajon vagy lábtámaszon, könyök kényelmesen eléri az asztalt).
  • Ami szintén jól jöhet: nyomtatási lehetőség és egyéb, terápiánként eltérő speciális eszközök.
  • Bizalom: az együttműködés legfontosabb bázisa a kliens és a szakember közötti kölcsönös bizalom, gyermekek és felnőttek esetében is.

Sok esetben szakemberként kérünk fényképeket, videókat, amelyeknek a felvétele sokak számára komfortzónán kívül eshet, viszont enélkül nem megvalósítható az együttműködés. Természetesen fontos, hogy a szakember ismertesse (adatvédelmi tájékoztató formájában is) ennek a feltételeit: engedély és kölcsönös beleegyezés nélkül egyik fél sem oszthatja meg harmadik féllel ezeket az anyagokat.

Sokakban felmerülhet az a kérdés, hogy lehet-e negatív vonzata annak, hogy még több időt tölt a gyermek a képernyő előtt. Én azt gondolom, hogy pont az ilyen helyzetekben taníthatók meg a gyerekek az okos eszközök rendeltetésszerű használatára. Be kell látnunk, hogy elzárni nem szerencsés őket ezektől. Viszont felelősségünk és fontos szerepünk van abban, hogy megtanítsuk a rendeltetésszerű, biztonságos használatukat. Számomra is érdekes tapasztalat, hogy a digitális oktatóprogramok nagyon közel állnak a mai gyerekek képzeletvilágához és tanulási módszereihez.

Úgy gondolom, hogy szakemberként nagyon fontos szerepünk van abban, hogy pontosan ismertessük a fent felsorolt szempontokat, feltételek, eszközigényt és korlátokat a velünk online térben együttműködő családokkal. Mindezen szempontokat figyelembe véve én hiszem, hogy az online fejlesztés maga a jövő.

 

Lukács-Tóth Boglárka

Fotó: Musement Photography, Orosz-Kálvári Múzsa

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!

Szakértőink

Lukács-Tóth Boglárka
Gyógypedagógus-logopédus, mozgásterapeuta, etetésterápiás konzulens, óvodapedagógus
Szentes-Torkos Dóra
Klinikai szakpszichológus, Pár- és családterapeuta, Integratív hipnoterapeuta
Oláh Gabriella
klinikai-és ifjúsági szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta
Horváth Réka
perinatális szaktanácsadó
Vargáné Bella Tünde
furulyatanár és zeneóvodai foglalkozásvezető szaktanár
Szűrné Hodossy Hajnalka
kismama jógaoktató, dúla, szülésfelkészítő tréner, kismama és női intim torna tréner, intim medical specialista, intim fitnesz oktató, babás jógaoktató, hatha jógaoktató
Hegedűs Orsolya
szülő-gyermek-ifjúsági coach, kapcsolatközpontú terapeuta, pedagógus